Partner serwisu: Trelleborg_Wheels

Polska premiera 913 KM John Deere. Model 9RX 830 pociągnął kultywator 9-metrowy na 25 cm

Dodano: 30.10.2024
913 KM John Deere w pracy z 9-metrowym agregatem Köckerling Vector 900 ustawionym na 25 cm fot. TRAKTOR24
913 KM John Deere w pracy z 9-metrowym agregatem Köckerling Vector 900 ustawionym na 25 cm fot. TRAKTOR24

Na taki ciągnik od lat czekają właściciele największych gospodarstw praktykujących uprawę bezorkową. W pracy tej na metr szerokości roboczej kultywatora zastępującego pług, potrzeba 100 KM. Właśnie z takim narzędziem mierzyło się 913 KM John Deere podczas ich polskiej premiery. Traktor zagregowano z 9-metrowym agregatem 4-belkowym Köckerling Vector 900, który ustawiony był na 25 cm głębokości roboczej.

Agregaty Väderstad Opus i TopDown przecierają szlaki rolnictwa 4.0

Wydawać by się mogło, że praca w oparciu o mapy zmienności glebowej to temat dla rozsiewaczy, opryskiwaczy, czy siewników. Nic bardziej mylnego. Agregaty uprawowe Väderstad Opus i TopDown również sprawdzą się w takich zadaniach. Jak to ma właściwie działać?

Czytaj dalej

Traktory John Deere 9RX opisywaliśmy po ich amerykańskiej premierze 28 lutego 2024 r. Teraz przyszła pora na ocenę pracy flagowego przedstawiciela tej serii, czyli 913 KM John Deere. Ciągnik ten pracował na wymagającym stanowisku, gdzie gleba była zbita i od zbioru buraków nie ruszana. Dlatego jej uprawa kultywatorem Köckerling Vector 900 była świetnym testem polowym możliwości nowego numeru jeden, wśród najsilniejszych produkowanych serynie ciągników świata.

913 KM John Deere powstało od podstaw

Ciągniki John Deere najnowszej serii 9RX obejmują 3 modele o mocach maksymalnych wynoszących bez IPM: 781 KM (9RX 710), 847 KM (9RX 770) i 913 KM (9RX 830). Z oznaczeń liczbowych modeli możemy odczytać ich moc znamionową w KM – traktor 9RX 830 ma 830 KM mocy znamionowej.

36 100 kg – 

taka była masa premierowego ciągnika John Deere 9RX 830.

To całkowicie nowa koncepcja ciągnika, dla którego w amerykańskiej fabryce w Waterloo powstała nowa linia produkcyjna. – Nie jest to po prostu zamontowanie większego silnika w dotychczas znanej konstrukcji. Z powodu tak znacznego wzrostu mocy musieliśmy od podstaw zbudować nowy zdecydowanie większy ciągnik. Dzięki temu może on skutecznie przenosić ją na podłoże. Wszystkie ciągniki najnowszej serii 9RX dostępne są wyłącznie na czterech gąsienicach – wyjaśnia Szymon Kaczmarek, specjalista ds. produktu w John Deere.

1952 l – 

to pojemność zbiornika paliwa ciągnika John Deere 9RX 830.

Dodajmy, że gąsienice pozwalają nie tylko uzyskać najlepszą przekładnię glebową jaką dotychczas wymyślono, ale również chronić podłoże przed nadmiernym ugniataniem. W tym przypadku jest to szczególnie ważne, bo masa wysyłkowa traktora serii 9RX wynosi 33,5 tony.

Najnowsze ciągniki John Deere 9RX to całkowicie nowe konstrukcje. Mają prawie 9 m długości i moce maksymalne wynoszące od 781 do 913 KM fot. TRAKTOR24
Najnowsze ciągniki John Deere 9RX to całkowicie nowe konstrukcje. Mają prawie 9 m długości i moce maksymalne wynoszące od 781 do 913 KM fot. TRAKTOR24

Duża moc i masa równa się mega uciąg

Modele 770 i 830 mogą zostać fabrycznie dociążone do 38,1 tony, co i tak nie jest krańcem możliwości tych kolosów. Ich dopuszczalna masa całkowita wynosi bowiem ponad 42 tony! Gąsienice o szerokości 762 mm pozwalają jednak uzyskać niski poziom nacisku na glebę. Jest on porównywalny z mniejszymi modelami traktorów 9RX i wynosi ok. 0,58 kg/cm kwad. W sumie całkowita powierzchnia styku gąsienic z podłożem wynosi 5,7 metra kwad. Mocy i masy przybyło, ale ochrona gleby pozostała na poziomie ciągnika 9RX 640.

4,62 m – 

to rozstaw osi ciągnika John Deere 9RX (modele 710, 770, 830).

Premierowy traktor miał masę wynoszącą ok. 36,1 t. Obciążniki z tyłu ciągnika zamontowane przy zaczepie w liczbie czterech, to dokładka 1,5 t. Natomiast płyta pod pakietem chłodnic z przodu ciągnika zwiększyła masę o 1,1 t. Można jeszcze dołożyć kolejne dwie tony na 4 wózkach gąsienicowych.

Takie połączenie pozwoliło uzyskać mega uciąg. Bez wątpienia był on potrzebny, aby pociągnąć 9-metrowy kultywator z 33 łapami zagłębionymi na 25 cm w zbitej glebie po zebranych burakach.

Potężne 4 wózki z gąsienicami o szerokości 762 mm pozwalają uzyskać całkowitą powierzchnię styku z podłożem wynoszącą 5,7 metra kwad. fot. TRAKTOR24
Potężne 4 wózki z gąsienicami o szerokości 762 mm pozwalają uzyskać całkowitą powierzchnię styku z podłożem wynoszącą 5,7 metra kwad. fot. TRAKTOR24

913 KM John Deere i odczytane dane robocze

Prędkość pracy, zależnie od mozaiki glebowej pola, wynosiła 8-10 km/h. Uzyskiwana była na biegach: 9, 10 i 11. Obroty silnika mieściły się w granicach 1600-1860 na minutę. Przy tych parametrach, zaobserwowane przez nas chwilowe zużycie paliwa wynosiło od 13,2 do 17,8 l/ha. Biorąc pod uwagę ciężką pracę to bardzo dobre wyniki, które wsparte dużą wydajnością na pewno skuszą niejednego polskiego przedsiębiorcę rolnego do zakupu tego obecnie najsilniejszego produkowanego seryjnie ciągnika świata.

od 13,2 do 17,8 l/ha – 

zaobserwowaliśmy takie chwilowe zużycie paliwa – podczas pracy 913 KM John Deere z agregatem Köckerling Vector 900.

O tym jak ciężką pracą jest głęboka uprawa kultywatorem dłutowym świadczył chwilowy poślizg traktora John Deere 9RX 830. Wynosił od 3 do 7%, co patrząc na wartość 7%, dla ciągnika 4-gąsienicowego jest wartością zaskakująco dużą. Może dociążenie o kolejne 2 tony do maksymalnych 38,1 t, pozwoliłoby poślizg zmniejszyć.

To była wielka frajda, ale jest jedna uwaga

Nasze wrażenia z pracy polowej traktorem John Deere 9RX 830 możemy podsumować w dwóch słowach – wielka frajda. Wygodna i obszerna kabina oraz fotel operatora obracany tak mocno, że widok na zagregowany sprzęt nie wymaga skrętu tułowia, pozwalają postawić ocenę bardzo dobrą. Prowadzenie automatyczne, będące oczywiście wyposażeniem standardowym, pozwala delektować się ciszą w kabinie i spokojnie obserwować pracujące narzędzie. Dodając do tego przyjemność kierowania przegubowcem na uwrociach przyznajemy, mieliśmy wielką frajdę z jazdy tym traktorem.

Nowa kabina CommandView 4 Plus, w porównaniu z poprzednimi modelami 9RX, ma o 15% większą powierzchnię podłogi fot. TRAKTOR24
Nowa kabina CommandView 4 Plus, w porównaniu z poprzednimi modelami 9RX, ma o 15% większą powierzchnię podłogi fot. TRAKTOR24

Jedyna nasza uwaga dotyczy przełączania dwóch biegów. Zauważyliśmy, że zmiana wszystkich przełożeń poza dwoma przebiega naprawdę płynnie i prawie niezauważalnie. Tylko biegi 9 i 14 (21 dostępne) są mniej delikatne, co skutkuje lekkim szarpnięciem i niemiłym odgłosem. To efekt pracy przy zmianie tych przełożeń trzech, a nie dwóch sprzęgieł.

Taka jest uroda mechanicznej skrzyni biegów e21 PowerShift. Powstała ona na bazie znanej przekładni e23 (modele 7R i 8R). Nowa przekładnia e21 jest przystosowana do olbrzymiej mocy i momentu obrotowego ciągnika John Deere 9RX 830.  Jak zapewnia producent, skrzynia ta dzięki całkowicie mechanicznej formie przeniesienia napędu, ma wysoką sprawność i ogranicza straty mocy na linii silnik-gąsienice do minimum. Przypominamy, że w starszych modelach traktorów 9RX (nadal są produkowane) montowana jest przekładnia e18, czyli mająca mniej przełożeń.

Ciągnik przegubowy pozwala uzyskać rewelacyjny skręt fot. TRAKTOR24
Ciągnik przegubowy pozwala uzyskać rewelacyjny skręt fot. TRAKTOR24

Widok z kabiny na tył tak wielkiego i długiego ciągnika jest rewelacyjny fot. TRAKTOR24
Widok z kabiny na tył tak wielkiego i długiego ciągnika jest rewelacyjny fot. TRAKTOR24
Wszystkie 3 nowe modele traktorów mają 6-cylindrowy silnik JD18X. Jego pojemność jest imponująca i wynosi 18 l. Nie dziwi więc wielka ściana chłodnic fot. TRAKTOR24
Wszystkie 3 nowe modele traktorów mają 6-cylindrowy silnik JD18X. Jego pojemność jest imponująca i wynosi 18 l. Nie dziwi więc wielka ściana chłodnic przeznaczona dla 913 KM John Deere fot. TRAKTOR24

Kilka pomp hydraulicznych pozwala uzyskać maksymalny wydatek 636 l/min. Olej do odbiorników zewnętrznych ma oddzielny zbiornik - po raz pierwszy w ciągniku marki John Deere fot. TRAKTOR24
Kilka pomp hydraulicznych pozwala uzyskać maksymalny wydatek 636 l/min. Olej do odbiorników zewnętrznych ma oddzielny zbiornik – po raz pierwszy w ciągniku marki John Deere fot. TRAKTOR24
Oprócz gniazda ISOBUS, traktor ma złącze Ethernet, co pozwoli w przyszłości łatwo zmodernizować go do pracy autonomicznej fot. TRAKTOR24
Oprócz gniazda ISOBUS, traktor ma złącze Ethernet, co pozwoli w przyszłości łatwo zmodernizować go do pracy autonomicznej fot. TRAKTOR24
Masa płyt przy zaczepie dociążających tył ciągnika wynosi 1500 kg fot. TRAKTOR24
Masa płyt zamontowanych przy zaczepie i dociążających tył ciągnika wynosi 1500 kg fot. TRAKTOR24
Wchodząc do traktora można szybko skontrolować stan płynu chłodniczego fot. TRAKTOR24
Wchodząc do traktora można szybko skontrolować stan płynu chłodniczego fot. TRAKTOR24
W kabinie montowane są wyświetlacze o wysokiej rozdzielczości i przekątnej 12,8 cala G5Plus CommandCenter fot. TRAKTOR24
W kabinie montowane są wyświetlacze o wysokiej rozdzielczości i przekątnej 12,8 cala G5Plus CommandCenter fot. TRAKTOR24
Prędkość pracy, zależnie od mozaiki glebowej pola, wynosiła 8-10 km/h uzyskiwane na biegach: 9, 10 i 11fot. TRAKTOR24
Prędkość pracy, zależnie od mozaiki glebowej pola, wynosiła 8-10 km/h. Uzyskiwana była na biegach: 9, 10 i 11 fot. TRAKTOR24
Drukuj artykuł: print

Filmy @traktor24

Wszystkie >
Fastrac na polu. Jak sobie poradził? John Deere S7 900 to kombajn, który wie, co wydarzy się za 4 sekundy Moc Valtry T175e zweryfikowana podczas pracy z głęboszem Uprawa ścierniska – talerz kontra ząb Claas Trion 530 po 2 sezonach na 200 ha Case Vestrum z rewersem w małym joysticku Najsilniejszy ciągnik świata pracował w Polsce Agrisem Strip-Till dla koneserów tej technologii Kalkulator Manitou TCO wylicza koszty użytkowania maszyn Instruktaż nawigacji ciągnika do pracy z kosiarkami